Masarykova univerzita
18. 7. 2023
Studenti MU přenesli Brno do počítačové hry Minecraft
Cílem bylo vymodelovat Fakultu informatiky MUNI na dny otevřených dveří během covidu. Okolí Fakulty nám přišlo trošku prázdné, tak jsme si řekli, že vytvoříme pár budov… a nakonec nás to trošku přerostlo. Během hackatonu #HackujBrno se nám povedlo tam přidat celé Brno. S podporou data.Brno vám teď můžeme poskytnout veřejně dostupný server.
Ve zkratce, celé město je automaticky generované. Používáme na to databázi plnou veřejně dostupných dat a pár šikovných algoritmů. Díky tomu se teď můžete dozvědět něco o Brně přímo v Minecraftu.
Jádrem celého systému je Generátor, který v podstatě nahrazuje Minecraftový generátor světa. Je to opravdu Generátor s velkým G, protože všechnu práci dělá za nás. Místo toho, aby generoval Minecraftový svět tak, jak to hra očekává, je napojený na geodatabázi, ve které jsou uložená data z data.Brno a OpenStreetMap. Celkem má naše databáze kolem 8GB a obsahuje nejen pozice různých důležitých prvků, které v našem světě najdeš. Navíc jsou u nich další pomocné informace, jako je výška budov, nebo typ jejich střechy. Díky tomu nemusíme celé město stavět ručně, ale můžeme jen drobnou změnou v kódu upravit, jak bude město vypadat.
Je krásné vidět každou svoji chybu “postavenou” přímo před svýma očima. A že to nešlo všechno úplně hladce… Obzvlášť zabrat nám daly střechy, které měly často blíž k volnému umění, než ke střechám. Pokud vás to zajímá, můžete se podívat, jak mohlo Brno vypadat.
Tím však práce nekončí. Ačkoliv se svět tímto způsobem generuje “on demand” (když je daný chunk poprvé navštíven), bylo by velice výkonostně náročné takhle provozovat finální server. Aby byl zážitek pro všechny návštěvníky plynulý, museli jsme mapu předgenerovat. Očekávali jsme, že to bude trvat kolem jednoho dne, ale nakonec se celá mapa generovala téměř týden, za což mohla zejména přehrada a okolní lesy.
Předgenerovaný svět Brna má nyní asi 20×20 km (cca 10 000 bloků od centra Brna na každou stranu) a zabírá celých 13GB.
Mimo generátor jsme naprogramovali i Runtime plugin, který se stará o to, aby server fungoval tak, jak má. Doplňuje poklady rozmístěné po mapě, přesouvá hráče mezi světy a mimo jiné obsahuje i několik EasterEggů.
Jsme tým dvou přátel, co rádi tvoří s pomocí kódu. Věříme, že člověk se nejvíc učí tím, že něco dělá, což je i jeden z principů skautské výchovy. Oba jsme ajťáci, oba máme rádi přírodu a oba rádi pomáháme lidem se něco nového naučit.
Momentálně studuji doktorský program na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity a zabývám se návrhem a tvorbou aplikací pro vzdělávání v kolaborativní virtuální realitě. Po studiu bakaláře bioinformatiky jsem se začal věnovat generativnímu designu, VR a počítačové grafice. Poslední dobou se zajímám o vývoj indie her a hledám způsoby, jak lze hry využít pro vzdělávání a spolupráci. Kromě programování a vzdělávání se jsem také nadšeným hudebníkem a miluji sport a tanec. Spoustu věcí (například o leadershipu) jsem se také naučil při práci s mládeží ve skautu a v církvi.
Ahoj, jmenuji se Jonáš a jsem studentem magisterského programu Vizuální informatika na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity. Zabývám se především vývojem webových aplikací a na psaní Minecraft pluginů jsem narazil tak nějak náhodou v rámci projektu v HCI (Human-Computer Interaction) labu. To bylo zhruba před rokem, kdy mě tenhle, pro mě neprobádaný, svět úplně uchvátil. Mimo oblast informačních technologií rád trávím čas v přírodě či s přáteli u ohně. Ze svých zkušeností vedoucího v dětské organizaci Duha AZ jsem si odnesl nejen lásku k přírodě, ale i vytrvalost a chuť objevovat.
Petrov nebo Špilberk vytvořený z digitálních kostek. Studenti postavili Brno v počítačové hře Minecraft. Dvojice studentů vytvořila věrnou kopii Brna ve hře Minecraft, jedné z nejpopulárnějších počítačových her všech dob. Projít nebo třeba přetvořit se dá velká část města, nahlédnout lze i do jeho podzemí.